top of page

Manifestomuz

Avrupa BirliÄŸi müktesebatıyla 2003 yılından beridir iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi alanında ciddi adımlar atılmıştır. Yasal süreçlerde Danıştay’ın iptal ettiÄŸi yönetmelikler kanun maddeleri ile uygulamalarda deÄŸiÅŸiklikler oldu. 4857 sayılı iÅŸ kanunu ve 6331 iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi kanunu ile güncel kanunlarımız ile geliÅŸme göstermiÅŸtir.

 

Ancak iÅŸ kazaları ve meslek hastalıklarıyla mücadelede istenen kazasızlık ve iÅŸ konforu ortamı oluÅŸturulamamıştır. 2012 tarihinde yayımlanan 6331 sayılı Ä°ÅŸ SaÄŸlığı ve GüvenliÄŸi Kanunu’nun üzerinden geçen on yıla baktığımızda yasa ve yönetmeliklerle iÅŸ kazalarını engellemekte yeterli olmadığı görülmektedir. Toplumunun her kesiminde iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi kültürünün yaygınlaÅŸtırılması ana hedef olmalıdır. Ä°ÅŸverenlerin eÄŸitilmesi, çalışanların eÄŸitilmesi,  özellikle uzman ve hekimlerin eÄŸitilmesinin büyük önem arz ettiÄŸi görülmektedir. 

 

2012’den itibaren uzman ve iÅŸyeri hekimi yetiÅŸtiren eÄŸitim kurumları ekonomik ve süreklilik açısından sıkıntılı süreçlerden geçmektedir.  Sayısı 350’yi bulan eÄŸitim kurumu sayısı oldukça azalarak 2022 yılı itibariyle üniversiteler dahil 76 eÄŸitim kurumu olarak devam etmektedir. EÄŸitim kalitesi istenen seviyelere gelememiÅŸtir.  EÄŸitim kurumlarının eÄŸitim alanlarının geniÅŸletilerek günümüz eÄŸitim teknolojilerinden faydalanılarak, saha ile sektörlerin ihtiyacı ve beklentilerini karşılamak adına, yetiÅŸkin eÄŸitime uygun uygulamalı ve ileri iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi eÄŸitimlerini vereceÄŸi yasal düzenlemeler ivedilikle yapılmalıdır. Bakanlığın eÄŸitim kurumları olarak iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi uygulamalarını en iyi sertifikalandıracak kurumlar doÄŸal olarak BAKANLIKÇA YETKÄ°LENDÄ°RÄ°LMÄ°Åž EĞİTÄ°M KURUMLARIDIR.

 

 Ä°vedilikle alınması gereken düzenlemeler; 

 

1.    6331 sayılı Ä°ÅŸ SaÄŸlığı ve GüvenliÄŸi Kanunu’nun kamuda 1 Temmuz 2014 tarihinden itibaren yürürlüÄŸe gireceÄŸi düzenlenmiÅŸtir. Ancak 1 Temmuz 2014 yılında yürürlüÄŸe girecek hükümler önce 6495 sayılı yasa ile 1 Temmuz 2016’ya ertelenmiÅŸtir. Ardından 6745 sayılı yasa ile 1 Temmuz 2017 tarihine ertelenen hükümlerin yürürlüÄŸe giriÅŸ tarihi, 7033 sayılı yasa ile üç yıl sonrasına, 1 Temmuz 2020 tarihine ertelenmiÅŸtir. Ardından ise 31 Aralık 2023 tarihine ertelendi. Sıfır iÅŸ kazası hedefinin söylemde kalmaması için fiilen de adımlar atılması gerekmektedir. Bu sebeple kamunun örnek olabilmesi adına artık yasa 6. kez ertelenmemelidir.

2.     Az tehlikeli 50 kiÅŸinin altında iÅŸyerlerinin iÅŸveren ve iÅŸveren vekillerinin eÄŸitimleri ortak müfredat ve denetlenebilir bir ÅŸekilde  bakanlığın akredite ettiÄŸi eÄŸitimciler ve eÄŸitim kurumları tarafından verilmelidir, 

3.    Çalışan ve çalışan temsilcilerin eÄŸitimleri sertifikalı olarak yapılarak Ä°SGKATÄ°P sistemine gireceÄŸinden iÅŸ deÄŸiÅŸikliklerinde ve periyodik eÄŸitimlerde mükerrer eÄŸitim alınma ihtiyacı ortadan kalkacağı ve fiili olarak yapılmasını saÄŸlamış olacaktır. Verilen eÄŸitimlerin faturalandırılarak vergi kaybının önüne geçilmiÅŸ olacaktır,

4.    Uzman ve hekimlerin yetkilendirme kapsamı eÄŸitimlerinin yanında ileri iÅŸ saÄŸlığı ve güvenliÄŸi kapsamında bireysel geliÅŸimlerini saÄŸlayacak (yüksekte çalışma, eÄŸitimcilerin eÄŸitimi, kapalı alanlarda çalışma, toplantı yönetimi, stresle mücadele, zaman yönetimi, yönetim sistemleri eÄŸitimi), uzmanlık eÄŸitimi konularını ayrı ayrı sertifikalandırılarak çalışma alanı iyileÅŸtirme çalışmaları yapılmalıdır,

5.    Ä°ÅŸ SaÄŸlığı ve GüvenliÄŸi için zorunlu olarak görevlendirilen uzman ve uzman eÄŸitimleri için KDV oranı %18 den %8’e indirilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılması eÄŸitim kurumların ve Ortak SaÄŸlık ve Güvenlik Birimlerinin desteklenmesi açısından önemli bir adım olacaktır.

6.    Ä°ÅŸ SaÄŸlığı ve GüvenliÄŸi alanında iÅŸ konforunu oluÅŸturmak ancak bakanlığın öncülüÄŸünde bakanlığın akredite ettiÄŸi kurumlardan beklenmelidir. Çalışma alanında iyileÅŸtirmeleri bu alanda faaliyet gösteren kurumları desteklemekle olacaktır.

7.    Ä°ÅŸ SaÄŸlığı ve GüvenliÄŸi eÄŸitim ve hizmetlerinin mevcut yönetmelikle sürdürülemeyebileceÄŸi görülmektedir. Tüm paydaÅŸlarla ve sivil toplum örgütleriyle birlikte yönetmelik acilen günümüz ÅŸartları ve ihtiyaçlarına uygun ÅŸekilde yeniden düzenlenmelidir. 

8.    Yönetmelik düzenlemesi yapılmasının ardından sıfır iÅŸ kazası hedefinin saÄŸlanması adına denetimlerin sık periyotlarla yapılması gerekmektedir.

"Yalnızca yaptıklarımızdan degil, yapmadıklarımızdan da sorumluyuz"

bottom of page